Kolej Perdana – Touching Lives For Success

Inquiry
 

WhatsApp

latihan berkenaan analisa Jadual Spesifikasi Unit

May 18, 2023

Para pensyarah Kolej Perdana telah menghadiri latihan berkenaan analisa Jadual Spesifikasi Unit. Terima kasih diucapkan kepada Dr. Inthira A/P Sanmugam, Penceramah latihan ini.
Jadual Spesifikasi (TOS) ialah alat yang digunakan oleh pendidik dan pembangun penilaian untuk menggariskan bidang kandungan khusus yang akan diuji pada peperiksaan, serta berat atau kepentingan relatif setiap bidang. Tujuan TOS adalah untuk memastikan bahawa peperiksaan adalah sejajar dengan objektif dan standard pembelajaran yang telah ditetapkan untuk kursus atau kurikulum tertentu.
Latihan unit TOS boleh membantu pensyarah membangunkan pemahaman yang lebih baik tentang reka bentuk penilaian, khususnya dalam mencipta spesifikasi yang jelas dan terperinci untuk peperiksaan. Ini boleh meningkatkan keupayaan mereka untuk membangunkan penilaian yang sah dan boleh dipercayai.
Penyelarasan dengan Objektif Pembelajaran: Latihan unit TOS boleh membantu pensyarah menyelaraskan penilaian dengan objektif pembelajaran dan kandungan kursus. Ini boleh memastikan bahawa pentaksiran mengukur dengan tepat perkara yang dijangka pelajar pelajari dan boleh membantu mengelakkan kekeliruan atau ketidakpadanan antara penilaian dan kandungan kursus.
Menggalakkan Kesaksamaan: Latihan unit TOS boleh membantu pensyarah membangunkan penilaian yang adil dengan menyatakan kandungan dan tahap kognitif soalan yang disertakan dalam penilaian. Ini boleh membantu untuk memastikan bahawa peperiksaan mengukur pemahaman dan pengetahuan pelajar dengan tepat.
Meningkatkan Hasil Pembelajaran: Latihan unit TOS boleh membantu pensyarah mereka bentuk penilaian yang sejajar dengan hasil pembelajaran kursus. Ini dapat membantu pelajar menumpukan usaha mereka dan membimbing usaha belajar mereka ke arah mencapai hasil pembelajaran yang diinginkan.
Secara ringkasnya, latihan unit TOS boleh membantu pensyarah mereka bentuk penilaian yang berkesan dan sah yang sejajar dengan objektif pembelajaran dan menggalakkan keadilan, yang membawa kepada peningkatan hasil pembelajaran untuk pelajar.